Funderar på marmorbänkskiva i köket, hur är det att ha?
När jag spillde en skvätt rödvin på min nuvarande bänkskiva häromdagen började jag fundera på hur det skulle vara att ha marmor i köket. Jag har hört att marmor är vackert men också lite känsligt, och jag undrar hur det fungerar i praktiken med fläckar och repor i en aktiv köksmiljö. Jag hittade en sida som erbjuder Marmorskiva för kök och badrum, och där fanns en del olika marmortyper beskrivna, som Bianco Carrara och Bardiglio Nuvolato. Är det någon som har erfarenhet av att leva med en marmorbänkskiva i vardagen? Är den lika underhållskrävande som ryktet säger, eller är det mer hanterbart än man tror? 🤔
7 visninger

Marmorbänkskivor är otroligt vackra och ger verkligen ett lyft till köket med sin naturliga elegans. Det stämmer att marmor är en porös natursten, vilket gör den känsligare för syror som vinäger, citronjuice och rödvin. Dessa kan etsa ytan och lämna matta fläckar om de inte torkas bort snabbt. Regelbunden impregnering är avgörande för att skydda skivan och minska risken för fläckar. Slitstyrkan är god mot värme men den är mjukare än till exempel granit, så man får vara försiktig med vassa föremål.