top of page

Free2live Group

Offentlig·23 medlemmer

Madina Tarin
Madina Tarin

Struktur för produktfotografering i e-handel

Under det senaste halvåret har jag märkt att vår webbutik börjar kännas visuellt spretig, särskilt när det gäller nya produkter som läggs upp varje vecka. Vi startade ganska enkelt och tog bilder internt, men nu när sortimentet växer ser man tydligt skillnader i ljus, bakgrund och beskärning. Jag försöker förstå hur man bygger upp en mer konsekvent struktur kring produktbilder utan att göra om allt från början. När jag läste om hur olika studior arbetar med produktionsflöden fastnade jag särskilt för hur de beskriver produktfotografering som en del av ett större e-handelsarbete. Det verkar handla om mer än att bara ta en bild, utan också om format, retusch och hur filerna levereras. På sidan jag tittade på fanns även exempel från olika kategorier som skönhet, smycken och hem, vilket gjorde det lättare att relatera till vår situation. Jag såg dessutom att de delar upp projekt i olika typer av uppdrag, vilket gav en tydligare överblick. Samtidigt undrar jag hur mycket planering som egentligen krävs innan man sätter igång med en mer professionell struktur.

12 visninger
Billie Nikelson
Billie Nikelson
for 3 dage siden

Vi gick igenom en liknande fas när vårt sortiment växte snabbare än vår interna bildhantering. Det som hjälpte oss var att tänka på hela flödet från planering till leverans av färdiga filer, inte bara själva fotograferingen. På webbplatsen beskrivs hur arbetet kan anpassas till både små och stora produktkataloger, vilket är relevant när antalet artiklar ökar. Jag lade märke till att de nämner integration med SKU-struktur och e-commerce system, vilket kan minska röran i filhanteringen. Dessutom tas retusch upp som en naturlig del av processen, vilket bidrar till ett mer enhetligt resultat. I deras Kundcase ser man hur olika branscher hanteras inom samma övergripande struktur. Det gav mig intrycket av att planeringen är minst lika viktig som själva fotograferingen. För oss innebar det att vi först definierade riktlinjer för bildstil innan vi producerade nya bilder.

Medlemmer

• Harsh RoyHarsh Roy
    Harsh Roy
  • Sia Enko
    Sia Enko
  • Billie Nikelson
    Billie Nikelson
  • Andrew Zarudnyi
    Andrew Zarudnyi
  • greyy greyy
    greyy greyy
bottom of page