OCD og Corona

15-05-2020

OCD og Corona

Oplever du, at mediernes store fokus på smittespredning, håndvask, social distance og viruspartiklernes potentielle overlevelse i flere dage, skaber mange ubehagelige tanker og følelser, som du ikke kan slippe af med? Og kan du mærke, at du har større og større behov for at vaske hænder og spritte af, før du kan finde ro i dig selv, så kan det være, at du har fået aktiveret en snert af et OCD mønster, som vil kunne være gavnligt for dig at arbejde med.

Hvad er OCD?

Begrebet OCD er en forkortelse af ”Obsessive Compulsive Disorder”. Det er kort fortalt en uhensigtsmæssig strategi for at reducere angst, som indebærer et overdrevet fokus på et særligt område (som f.eks. renlighed, ordentlighed eller lignende) i kombination med et tvangsmæssigt forsøg på at reducere et oplevet ubehag.

OCD kommer i mange udgaver og i meget forskellige sværhedsgrader. Det kan være altlt lige fra idrætsudøveren, der fungerer fint til hverdag, men altid skal pakke sin taske på den samme måde før hver kamp for at undgå sine ”kampnerver” - over til personen, der bruger flere timer på et ritual om at lukke og låse sin yderdør for at sikre, at den nu er lukket rigtigt. Vi har næsten alle nogle ritualer, som vi bruger til at dæmpe angst i utrygge situationer, men det er ikke alle, der har dem på et område eller på et niveau, der er problematisk. Det afgørende er, om du oplever, at din eventuelle optaget af et bestemt område samt tilhørende ritualer begrænser din livskvalitet, skaber udfordringer i dine relationer eller for praktikken i din hverdag - og hvis det er tilfældet, så fortvivl ikke. OCD er en tillært strategi, og den kan aflæres igen med kvalificeret terapi.

OCD og Coronavirus

Når der er et særligt fokus i medierne og i samfundet generelt, er det naturligt, at det sætter tanker i gang. I forlængelse heraf er det yderligere naturligt, at du i højere grad end tidligere begynder at fokusere på at vaske hænder, spritte af, undgå unødig fysisk kontakt osv.

Der hvor du kan blive udfordret, hvis du måske har tendens til OCD er, hvis det samfundsmæssige fokus på Coronavirus gør, at du begynder at leve med udgangspunkt i, at du skal være 100% sikker på, at du undgår smitte, før du kan finde ro i dig selv.

OCD relateret til Coronavirus kan komme i mange udgaver. Nedenfor er der nogle eksempler på, hvordan det eventuelt kan se ud, hvis fokus på Corona har aktiveret et OCD mønster hos dig:

Eksempel 1

  • Overdrevet fokus: Du har set i TV, at viruspartikler kan overleve i tre døgn på almindelige overflader. Dine tanker begynder at kredse om risikoen for at komme til at røre ved overflader, hvor der er viruspartikler, og jo mere, du tænker over det, des tydeligere bliver det for dig, at du ikke vil kunne undgå at komme i kontakt med virus, hvis du bevæger dig udenfor dit hjem.
  • Tvangsmæssig handling: Du begynder at blive mere og mere optaget af at vaske hænder og spritte af. Når du går udenfor, begynder du at bruge engangshandsker og mundbind og bliver stærkt fokuseret på at holde minimum 2 meters afstand. Hvis du kommer for tæt på en person eller rører ved en overflade uden handsker, begynder du at spekulere på risikoen for smitte, og tanker om at være blevet smittet plager dig. Du vasker dine hænder mange gange for at spritte af og ringer til lægen i tide og utide, fordi du gerne vil testes for at være sikker på, at du ikke er blevet smittet.

Eksempel 2

  • Overdrevet fokus: Du har stadig dine forældre i dit liv. De er friske, men er ved at være lidt oppe i alderen. Du har hørt, at det primært er ældre personer, der bliver hårdt ramt af Coronavirus, og du er derfor bange for at komme til at smitte dem i forbindelse med et besøg. Dine tanker kredser om risikoen for, at du er blevet smittet – og selvom du ikke har været meget ude, så kan du ikke lade være med at spekulere på, om du kan være blevet smittet de få gange, du har været ude
  • Tvangsmæssig handling: Du beslutter dig for, at du ikke vil se dine forældre og går i karantæne i din lejlighed i 14 dage. Du bestiller mad udefra, og hver gang du modtager mad eller andre fornødenheder, vasker du alt med en klud og bruger timer på at spritte hænder af. På trods af det kan du ikke lade være med at spekulere på, om der mon er noget, du har overset. Fik du nu vasket det hele godt nok og kan der være noget smitte, som er kommet ind i dit hjem, før du fik vasket det af…

De to eksempler er blot to muligheder ud af mange, men forhåbentligt kan de give en fornemmelse af, hvordan det store fokus på Corona smitte, kan aktivere et mønster af tanker og handlinger, som kan komme ud af proportioner og begynde at få karakter af OCD.

Hvad kan du gøre?

Hvis du oplever at din frygt for at blive smittet eller at smitte andre begynder at tage overhånd, er det vigtigt, at du søger professionel hjælp. Jo før, du begynder at arbejde med din frygt, des nemmere vil det være at slippe dine tanker og tvangshandlinger igen. Der er meget god hjælp at hente hos både psykologer og psykoterapeuter, og jeg vil specielt anbefale dig, at du finder en terapeut, der har erfaring med Kognitiv Adfærdsterapi, hvor der er evidens for gode resultater i forhold til OCD.

Det er også muligt at gøre noget på egen hånd. Her vil jeg anbefale dig følgende:

  • Bliv opmærksom på om du giver Coronavirus mere opmærksomhed end andre risici i dit liv. Hvis du er havnet i et mønster, hvor du prøver at eliminere risikoen for smitte 100%, så stop op og overvej, om det giver mening i forhold til alle de andre risici, du har i dit liv
  • Er der en ubalance mellem din frygt for coronasmitte og andre risici, og kan du ikke ændre dit fokus eller dine handlinger, selvom du kan se ubalancen – så skal du have kroppen med. Det kan f.eks. ske ved, at du sætter dig selv i situationer, som kan aktivere din angst uden at du benytter dig af dit ritual til at reducere frygten
  • Mindfulness – når tankerne om smitte dukker op, så sig til dig selv, at det bare er tanker og flyt så opmærksomheden til noget, der foregår her og nu. Det kan være den person, du er sammen med, din opvask, arbejde eller andet. Tankerne vil muligvis stadig køre i baggrunden, men ved at flytte fokus og være nærværende her og nu, træner du dig selv til at erfare, at du har et valg samtidigt med, at du får muligheden for nogle gode oplevelser
  • Bliver tankerne ved med at køre i baggrunden, så lav en aftale med dig selv om, at du må give los for alle tankerne i bestemte tidsrum af dagen. På den måde giver du dig stadig plads til at bekymre dig, men undgår at det fylder unødigt meget.

Jeg håber, du har fået brugbar information gennem dette blogindlæg, og du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller behov for hjælp til at komme ud af din OCD eller angst.